Welkom op Intramed Expert!
Het kenniscentrum van Intramed

GGZ: controle bewaken omzetplafonds

Bij de GGZ kun je te maken hebben met omzetplafonds; een maximum declaratiebedrag door de verzekeraar vastgesteld.

Er is een rapport voor het bewaken van die omzetplafonds.

  1. Klik op menu [Rapporten], [Financieel], [Bewaking omzetplafonds…].
  2. Selecteer zo nodig een al bestaande filter- en sortering-instelling (  en klik op een instelling).
  3. Stel zo nodig filters in.
  4. Stel zo nodig het soort uitvoer in.
  5. Klik op “OK”; het rapport wordt afgedrukt zoals je bij de rubriek “Uitvoer” hebt ingesteld.
  6. Als je bij de rubriek “Uitvoer” hebt gekozen voor “Scherm”, dan kun je zo nodig het rapport alsnog op papier printen, of opslaan als PDF (links onderin het scherm). Klik op  om te printen en op  om te bewaren.
  7. Sluit het scherm (“ESC” of ).

Je kunt specifieke filters instellen door gebruik te maken van filtertekens.

Als je in de contracten een omzetplafond hebt geregistreerd en in de behandelserie de verwachte duur hebt ingevuld, kun je vervolgens grip houden op deze omzetplafonds door middel van het nieuwe overzicht “Bewaking omzetplafonds”.

  1. Ga naar menu [Rapporten], [Financieel], [Bewaking omzetplafonds…].
    bewaking omzetplafonds
    Via de lijst “Contracten” kun je het overzicht ook printen per contract: “Printen”, “Bewaking omzetplafonds…”.
    Ook kun je het rapport printen via tabblad “3. Verzekeringen/Contracten”. Klik daarvoor met de rechter muisknop op een contract en kies voor “Bewaking omzetplafonds…”.
  2. Vul op het eerste tabblad zo nodig de filtervelden in:
     Je kunt gebruik maken van filtertekens. Voor meer informatie, ga naar de “Zie ook” lijst onderaan deze uitleg.

    Veld

    Omschrijving

    Details tonen:

    Standaard wordt “Nee” ingevuld. In het rapport zie je dan per contract de totaal gedeclareerde en verwachte kosten ten opzichte van het omzetplafond.

    Kies je voor “Ja”, dan zie je in het rapport per contract een pagina met per behandelserie de totaal gedeclareerde en verwachte kosten. In een aparte tabel zie je dan de verhouding ten opzichte van het omzetplafond

    Jaar:Standaard wordt het lopende jaar ingevuld; je kunt dit wijzigen
  3. Op tabblad “2. Contracten” stel je in, of je de informatie over specifieke contracten en/of declaranten wilt tonen. Dit tabblad zie je niet als je het rapport via de verzekeraar of lijst contracten print.
  4. Vul zo nodig filters in:
     Je kunt gebruik maken van filtertekens. Voor meer informatie, ga naar de “Zie ook” lijst onderaan deze uitleg.

    Veld

    Omschrijving

    Contractnr.:Klik op  en kies welke contracten je mee wilt nemen in het overzicht.
    Declarant:Klik op  en kies welke declaranten je mee wilt nemen in het overzicht. Standaard wordt “Nee” ingevuld. In het rapport zie je dan per contract de totaal gedeclareerde en verwachte kosten ten opzichte van het omzetplafond.
    Actief:Klik op  en kies of je alleen contracten met een bepaalde status mee wilt nemen in het overzicht (bijvoorbeeld alleen de actieve contracten.
  5. Stel zo nodig het soort uitvoer in (zie onderaan deze uitleg).
  6. Klik op “OK”;
    het rapport wordt afgedrukt zoals je bij de rubriek “Uitvoer” hebt ingesteld.
  7. Als u bij de rubriek “Uitvoer” heeft gekozen voor “Scherm”, dan kunt u zo nodig onderin het rapportscherm op het icoon  klikken om het rapport alsnog op papier te printen of op het icoon  om het rapport als PDF te bewaren.
  8. Sluit het scherm (“ESC” of ).

Rapportinstellingen bewaren

De ingestelde filters en sortering kun je bewaren voor als je een rapport nogmaals wilt afdrukken.

  1. Je wilt via een rapportscherm een rapport printen.
  2. Stel de gewenste filters en sortering in.
  3. Klik bovenin het scherm op .
  4. Vul de velden in.

    Veld

    Omschrijving

    Geef een naam op waaronder u de instellingen wilt bewaren:Typ hier een naam in, waaronder deze rapportinstellingen moeten worden bewaard.
    Geef je een al bestaande naam op, dan wordt die instelling overschreven. Je krijgt nog wel eerst een bevestigingsvraag.
    Het rapport toegankelijk maken voor alle gebruikers.Kies voor deze optie als je wilt dat alle collega’s deze rapportinstellingen mogen gebruiken.
  5. Klik op “OK”.

Klik op  om een bewaarde rapportinstelling uit de lijst te verwijderen.Je krijgt nog wel eerst een bevestigingsvraag.

Print en printer instellingen

Onderin een rapportscherm zie je de rubriek “Uitvoer”. Hierin stel je de wijze van printen en de te gebruiken printer in.

  1. Vink in de rubriek “Uitvoer” de velden aan; voor zover van toepassing. Je kunt meerdere mogelijkheden tegelijk aanvinken.


    Optie

    Omschrijving

    SchermHet rapport wordt op het beeldscherm getoond.
    PrinterHet rapport wordt naar de standaard printer gestuurd.
    Opmaken voor printerAls je voor deze optie kiest, worden de opmaakmogelijkheden van de printer gebruikt. Het rapport op je beeldscherm zal meestal minder mooi zijn, omdat de lettertypes van de printer andere tekenafstanden hebben dan de schermlettertypen. Het voordeel is echter dat je vanuit het rapport op het beeldscherm alsnog kunt kiezen om het rapport naar de printer te sturen.
    BestandHet rapport wordt als bestand opgeslagen op de locatie, die je via  achter het veld kiest.
  2. In de rubriek “Informatie” zie je, op welk papierformaat voor dit rapport staat ingesteld en welke printer geselecteerd is.
  3. Kies zo nodig een andere printer: klik op “Printer”.
  4. Vul de velden in de rubriek “Printer” in; voor zover van toepassing.

    Velden

    Omschrijving

    Naam:Selecteer zo nodig een andere printer.
    “Eigenschappen”Klik hierop als je bij de geselecteerde printer nog zaken als kleurendruk, papierkeuze, dubbelzijdig printen etc. wil instellen. Welke mogelijkheden je hebt, is afhankelijk van de geselecteerde printer.
    Naar bestandVink dit aan als je het rapport vanuit dit scherm als bestand wilt printen.
  5. Vul de velden in de rubriek “Afdrukbereik” en “Aantal” in; voor zover van toepassing.

    Veld

    Omschrijving

    AllesDit veld is standaard aangevinkt. Je kunt dit niet wijzigen.
    Aantal exemplaren:Typ hier het aantal exemplaren dat je wilt printen in.
    SorterenKies voor deze optie als je meerdere exemplaren wilt en de exemplaren alvast gesorteerd wilt hebben.
  6. Klik op “OK” om de instellingen te bewaren en het scherm te sluiten.