Mijn VPN software (Sophos, Tunnelblick, OpenVPN) kan geen verbinding maken

Het kunnen maken van een VPN-verbinding kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder kun je deze vinden en hoe je deze kunt oplossen.

Oorzaak 1: Een andere gebruiker heeft al een VPN-verbinding met hetzelfde account.

Dit kan je herkennen doordat de VPN-software telkens kort verbonden is en dat daarna de verbinding wordt verbroken. Op een Windows machine kan je dat zien doordat het stoplichtje continue van groen naar oranje-rood naar groen springt.

Je kan dit oplossen door op de andere computer / telefoon / tablet de VPN-verbinding te verbreken of je maakt via een ander account een VPN-verbinding,

Oorzaak 2: De computer is in slaapstand gezet terwijl er een VPN-verbinding actief was.

Als de computer in slaapstand wordt gezet, terwijl er nog een verbinding actief was, dan kan de VPN-software daar in sommige gevallen niet goed mee omgaan waardoor het herstellen van de verbinding of een nieuwe verbinding maken niet meer lukt. Dit kun je oplossen door de VPN-software af te sluiten en opnieuw op te starten, of de hele pc opnieuw op te starten.

TIP: Probeer zoveel mogelijk de VPN-verbindingen te sluiten als je de computer in slaapstand zet.

Oorzaak 3: De installatie van de VPN-software is corrupt of niet meer compatibel met het besturingssysteem.

Het kan gebeuren dat door een update van het besturingssysteem (Windows, OSX) de VPN-software niet goed meer werkt. De enige oplossing hiervoor is de huidige VPN-software te verwijderen en weer opnieuw te installeren.

De handleidingen voor het installeren van Intramed OnLine kunt u hier terugvinden.