Welkom op Intramed Expert!
Het kenniscentrum van Intramed

Ik kan niet printen vanuit Intramed, hoe los ik dat op?

Wanneer je problemen ervaart met het printen vanuit Intramed kan dit meerdere oorzaken hebben, er zijn meerdere oplossingen mogelijk we adviseren daarom oplossing voor oplossing door te lopen en te proberen.
Als je een systeembeheerder hebt is het mogelijk dat je zelf niet alle oplossingen kunt proberen, vraag in dit geval je eigen systeembeheerder om hulp.

Oplossing 1 – Computer opnieuw opstarten
Soms is het mogelijk dat bij het opstarten van Intramed (Online) geen connectie gemaakt wordt met de printer, het kan dan helpen om je computer opnieuw op te starten zodat de connectie opnieuw gemaakt kan worden.

Oplossing 2 – Printer instellen als standaard printer
Om de connectie tussen Intramed en de printer te maken is het belangrijk dat je een standaard printer hebt ingesteld. Hoe je dit kan doen vind je op de website van Microsoft of Apple. Na het instellen van de standaard printer van adviseren we om je computer opnieuw op te starten.

Windows:
Een standaard printer instellen in Windows

Mac OS:
Een standaardprinter kiezen op de Mac

Oplossing 3 – Printer opnieuw installeren
Als het selecteren van een standaard printer niet helpt kun je de printer verwijderen en opnieuw installeren, hierna adviseren we om je computer opnieuw op te starten.

Windows:
Een printer installeren in Windows

Mac OS:
Een printer installeren op de Mac

Oplossing 4 – Computer opnieuw opstarten
Wanneer bovenstaande oplossingen geen succesvol resultaat leveren kan het zijn dat de printer is ingesteld op een verkeerd protocol, zoals een WSD-poort in plaats van een TCP/IP-poort. Om dit probleem op te lossen, volg je deze stappen:

  1. Sluit Intramed af.
  2. Ga naar het Configuratiescherm op je Windows-computer en selecteer ‘Apparaten en printers weergeven’.
  3. Klik met de rechtermuisknop op de betreffende printer en kies ‘Eigenschappen van printer’ (niet te verwarren met alleen de optie ‘Eigenschappen’).
  4. Ga naar het tabblad ‘Poorten’ en voeg een nieuwe poort toe op basis van TCP/IP.
  5. Voer het modelnummer van de printer in. Stel dat je printer de naam “HP ENVY 4520 series” heeft, vul dan alleen “4520” in. Je printer zou automatisch moeten worden gevonden. Als dit niet werkt, kun je het IP-adres van de printer handmatig instellen. Dit kan worden gedaan via het scherm op de printer zelf, onder ‘Instellingen’ en ‘Netwerkinstellingen’. Het IP-adres wordt meestal weergegeven als 192.168.x.xxx. Vul dit IP adres dan in bij de wizard. Houd er rekening mee dat als je printer geen vast IP-adres heeft, je dit opnieuw moet instellen als de stroom van je modem/router is uitgeschakeld. Als je netwerk wordt beheerd door een systeembeheerder, vraag dan om een vast IP-adres in te stellen voor je printer.
  6. Volg de wizard en rond deze af.
  7. Start Intramed opnieuw op en je zou vanaf nu weer moeten kunnen printen.