Onderwerpen
Releases
Intramed – Release notes versie 10.6
In Intramed versie 10.6 is Fysio.AI van naam veranderd naar SmartIntake.AI. Ook kunnen de Logopedie en de Ergotherapie gebruik maken...
In versie 10.6 kunnen fysiotherapeuten het intake formulier gebruiken en deze ingevuld worden met behulp van AI. Ook zijn er...

Intramed – Release notes versie 10.7

In Intramed 10.7 zijn nieuwe beroepsgroepen toegevoegd die gebruik kunnen maken van SmartIntake.AI, namelijk de Podotherapie en de Diëtetiek! Wil je meer informatie over SmartIntake.AI dan kun je hier kijken.

Daarnaast kun je per regel nu aangeven 

De belangrijkste wijzigingen bespreken we ook in het webinar over deze versie. Klik hier om je in te schrijven voor het webinar of om het webinar te bekijken. 

Grote aanpassingen aan functionaliteit

SmartIntake.AI: nu ook voor Podotherapie en Diëtetiek!

In het Podotherapie intakeformulier is de knop ‘Opnemen met AI’ beschikbaar.

En in de Diëtetiek verslaglegging kun je het formulier ‘Anamnese’ opnemen via SmartIntake.AI.

Let op: Dit werkt alleen in Diëtetiek versie 13 / Podotherapie versie 12 van de verslagleggingsrichtlijn. Dit is gedaan omdat er plannen zijn voor een grote wijziging van deze verslagleggingsrichtlijn. Zorg dus dat je met de juiste verslagleggingsrichtlijn werkt! Werk zo nodig de verslagleggingsrichtlijn bij met het wereldbolletje () in de taakbalk. 

Agenda: Zelf kiezen of een titelregel toegevoegd wordt

In een vorige versie van Intramed is in de agenda bij elk blok/afwijkend rooster een titelregel toegevoegd met daarin de locatie en ruimte. Veel gebruikers bevalt dit goed, maar niet allemaal. Daarom is deze oplossing nog aangepast.

Let op: In Intramed web wordt de locatie (en eventuele bedrijfsruimte) altijd getoond. Deze wijziging heeft dus alleen effect op Intramed en niet op Intramed web!

Klap het kopje uit voor een uitgebreide uitleg.

In een roosterregel en in een blok kun je voortaan aangeven, of de locatie (en eventuele bedrijfsruimte) wel of niet moet worden getoond.

In de roosterregels is hiervoor een nieuwe kolom ‘Locatie tonen’ toegevoegd. Standaard staat dit op ‘Ja’, maar je kunt ook ‘Nee’ kiezen. In het volgende plaatje zie je het rooster voor op donderdag:

Aanpassing Rooster in Intramed 10.7

In de bovenste 2 roosterregels staat  ‘Locatie tonen’ op ‘Ja’.

In de agenda ziet dat er zo uit:

Weergave tekst in agenda

Je ziet dus in het paarse blok en in het witte blok daaronder de locatie gegevens.

Maar ik wil bijvoorbeeld, dat in het paarse blok geen extra regel met een titel wordt toegevoegd. Ik kies bij de eerste roosterregel Locatie tonen ‘Nee’.

Agenda titel blok niet tonen

In de agenda ziet het er nu zo uit:

Had je in die roosterregel ook een tekst ingetypt, dan zie je die wel in een extra agenda regel:

Agenda titel wordt wel getoond

Ook bij het maken van een afwijkend blok heb je voortaan deze optie:

Roosterregel locatie wel tonen

En ook hier geldt: had je in die roosterregel ook een tekst ingetypt, dan zie je die wel in een extra agenda regel.

Zorgtrajectnummers ook kunnen aanpassen bij behandelseries voordat de GDS inging

In de vorige versie van Intramed is geregeld, dat je een zorgtrajectnummer en -startdatum kunt aanpassen van behandelseries (declaratiestandaard Paramedische hulp of Geestelijke gezondheidszorg). Maar er zijn ook behandeltrajecten, die zijn gestart voor 1-1-2025 dus voordat de GDS inging.

Vanaf deze versie van Intramed kun je ook het zorgtrajectnummer en -startdatum aanpassen in de eerste behandelserie, zelfs als deze vóór de ingangsdatum van de GDS valt.

Klap het kopje hieronder uit voor een uitgebreide uitleg.

In de volgende afbeelding zie je de vervolgbehandelserie van na 01-01-2025 mét de melding dat aanpassen alleen in de eerste behandelserie kan:

Vervolgbehandelserie aanpassen Zorgtajectnummer 1

En in de volgende afbeelding zie je de oorspronkelijke (afgesloten) behandelserie van voor 01-01-2025; nu mét de velden om het zorgtrajectnummer en -datum aan te passen:

Vervolgbehandelserie aanpassen Zorgtajectnummer 2

Let op: Een ‘Afwijkende zorgtrajectstartdatum’ mag niet na de datum van de eerste behandeling van de huidige behandelserie liggen. Ook als de huidige behandelserie een vervolgbehandelserie is.

In de lijst ‘Behandelseries’ kun je kolommen toevoegen, waarin je het zorgtrajectnummer van de huidige én de oorspronkelijke behandelserie kunt zien:

Behandelseries toon Zorgtrajectnummer

Dat kan ook in de patiëntgegevens, tabblad ‘4. Behandelepisodes’:

Patiëntgegevens tabblad 4 toon zorgtrajectnummer

Andere verbeteringen

Naast de grotere aanpassingen die hierboven staan zijn er ook verbeteringen gedaan in Intramed 10.7. Klap de kopjes uit om deze te lezen. 

Credit-declaraties van Jeugdhulp worden niet meer standaard klaar gezet voor verzenden. Zo’n creditatie betreft eigenlijk altijd een door de gemeente volledig  afgewezen declaratie, die op aangeven van de gemeente wordt gecrediteerd. Versturen is dan niet nodig.

Ook voor ZPM, gedeclareerd via de oude GDS-declaratiestandaard (GDS801 v1) worden credit-declaraties niet meer automatisch op verzenden gezet. Ook hierbij  is de creditatie voor het volledige bedrag, wat niet altijd wenselijk is.

Let op: Automatisch crediteren zoals met GDS voor andere beroepsgroepen gebeurt hier niet.

Ook als er in de naam of omschrijving van de praktijk (in de praktijkgegevens) een diakritisch teken staat, kan voortaan de SmartIntake AI worden gebruikt.

Diakritisch wil zeggen: boven, onder, naast of door een letter wordt een teken gezet om de uitspraak duidelijk te maken; bijvoorbeeld é, ë, á of à.

Wanneer een behandeling via de GDS801 declaratie standaard wordt gedeclareerd, wordt er voortaan altijd gekeken naar het veld ‘Behandeld door:’ op tabblad ‘1. Behandelgegevens’ van de behandeling.

Als bij die behandelaar de velden ‘ZVL-soort:’ en/of ‘ZVL-nummer:’ op tabblad ‘1. Algemeen’ van de medewerkergegevens niet zijn ingevuld, wordt de behandeling niet meegenomen bij opbouwen van declaraties. Je ziet dan een melding:

Scherm niet gedeclareerde zaken

Als je een BSN invoerde bij een patiënt, dat al in je administratie voorkwam, kreeg je een waarschuwing van Intramed maar het kon wél.

Dat kan nu niet meer. Voer je een nieuwe patiënt in (of wijzig je bij een bestaande patiënt het BSN), dan controleert Intramed of dat BSN al voorkomt.
Zo ja, krijg je een foutmelding en kun je de patiëntgegevens niet opslaan.

Foutmelding dubbele BSN

Op een GDS nota wordt voortaan altijd weer de juiste AGB-code afgedrukt, als voor een codelijst een afwijkende AGB-code is ingesteld. Dat is in eerste instantie de AGB-code die is ingesteld op tabblad ‘8. Discipline/Codelijst’ bij een codelijst in de rubriek ‘Codelijst instellingen’:

Medewerker Codelijst

Open je deze codelijst, dan zie je het volgende scherm: 

Medewerkerinstellingen per codelijst

Je ziet achter dit veld als standaard de AGB-praktijkcode uit de praktijkgegevens. Zo lang je hier geen andere declarerende praktijk invult, wordt die AGB-praktijkcode afgedrukt.
Om dit aan te passen klik je op Knop pijl naar selectievenster en kies je een praktijk uit het ‘Selecteren praktijk’ scherm. Je kunt hier ook – via Groene plus invoegen – een aparte praktijk aanmaken voor bijvoorbeeld een vervanger.

In de wizard ‘Plannen van een afspraak’ vanuit menu [Bestand], [Afspraak inplannen] zoekt Intramed naar vrije plaatsen in de agenda. Je zag dan op een bepaalde dag eerst alle vrije tijden van de eerst gezochte medewerker en daarna pas de tijden voor de volgende medewerker(s).

Dit is aangepast: voortaan wordt niet meer direct gestopt met zoeken zodra er voldoende plekken zijn gevonden (= 14; de hele lijst vol).  Maar er wordt per dag naar plekken bij alle medewerkers gekeken. Daardoor kan het niet meer voorkomen, dat er vrije tijden van medewerkers worden gemist als andere medewerkers al veel vrije tijden hebben.
Intramed kijkt hierbij tot maximaal 30 dagen vooruit.

Kleine aanpassingen

Naast bovenstaande aanpassingen zijn er ook enkele kleine aanpassingen in Intramed versie 10.7 doorgevoerd. Je hoeft geen actie te ondernemen maar het is wel goed om te weten. 

Intramed maakt vanaf deze versie gebruik van de nieuwe SEPA XML versie 2019 voor het maken van incassobestanden.

De incasso bestanden versie 2009 worden niet meer gegenereerd; alle banken ondersteunen deze nieuwe versie 2019 al.

De banken werken sinds kort met CAMT bankbestanden. Vanaf Intramed versie 10.7 kunnen ook dit soort bankbestanden worden ingelezen. Andere bankbestanden die al ingelezen konden worden, kunnen nog steeds worden ingelezen.

Het maken van het rapport ‘Uitgevoerde zorgproducten’ is versneld; ook met de optie ‘Details afdrukken’ op ‘Ja’.
Kies je voor zonder details afdrukken, dan zie je het rapport zo goed als direct.

Een fout bij het berekenen Management informatie (via [Systeem], [Onderhoud], [Opnieuw berekenen Management informatie]) is opgelost.

Verslagleggingsrichtlijnen

In de verslaglegging zijn er ook weer enkele zaken aangepast. Vergeet niet om op het wereldbolletje in Intramed te klikken om de verslagleggingsrichtlijnen te updaten! 

Deze wijziging geldt voor de volgende formulieren:

  • Online intake
  • Online intake kort
  • Online intake short – ENG

In verband met de ontwikkeling van Intramed web is in de verslagleggingsrichtlijn Fysiotherapie in de intake het onderscheid tussen ‘Compact’ en ‘uitgebreid’ verwijderd.

Binnen de rubrieken ‘Medische voorgeschiedenis’, ‘Omgevingsfactoren’ en ‘Persoonlijke factoren’ worden bij de verwerking van gegevens vanuit de Online intakes vanaf nu die gegevens overgenomen naar het veld ‘Algemeen’.
Binnen de rubriek ‘Medische voorgeschiedenis’ worden de velden ‘Nevenpathologie’ en ‘Medicatiegebruik’ nog wel apart gevuld.

De reden hiervoor is dat het aantal registratievelden zijn verminderd. Bovendien zullen we in de toekomst nog meer velden gaan aanpassen in verband met ontwikkeling van SmartIntake.AI en Intramed web. Zo hoeven we niet elke keer bij een aanpassing ook de antwoordverwerking weer opnieuw in te richten.

Conversie

Bij een nieuwe revisie hoeven de behandelepisodes niet geconverteerd te worden. De nieuwe mogelijkheden zijn direct zichtbaar.

Deze wijziging geldt voor het volgende formulier: 

  • Online intake

Er zijn drie nieuwe vragenlijsten inclusief antwoordverwerking toegevoegd:

  • Intakelijst belasting en belastbaarheid.
  • Intakelijst steunkousen.
  • Intakelijst mobiliteitshulpmiddelen.

Conversie

Bij een nieuwe revisie hoeven de behandelepisodes niet geconverteerd te worden. De nieuwe mogelijkheden zijn direct zichtbaar.

Het GLA:D programma is volledig herzien en de aanpassingen hieruit zijn verwerkt. De nieuwe vragenlijsten en behandelrichtlijnen kunnen vanaf worden gebruikt.

Let op:

  • De export is nog niet aangepast en gekoppeld. Hierdoor komen niet alle scores mee. Dit is geen probleem: je kunt nu al starten met de gegevens invoeren. Zodra er een nieuwe revisie is gemaakt, kun je deze importeren. Als je de export dan opnieuw maakt, zullen de ontbrekende scores worden toegevoegd.
  •  Voor alle formuliersets geld dat je nog wel je eigen formulierset moet aanpassen!

Dit betekent, dat de oude vragenlijsten niet meer nieuw toegevoegd kunnen worden. In dossiers waar deze vragenlijsten al zijn toegevoegd, kunnen ze gewoon nog worden afgehandeld en geëxporteerd.

Daarnaast is de formulierenset aangepast zodat de vervallen vragenlijsten en testverslagen niet meer daar in staan. De nieuwe vragenlijst is daarin toegevoegd.

Conversie

Bij een nieuwe revisie hoeven de behandelepisodes niet geconverteerd te worden. De nieuwe mogelijkheden zijn direct zichtbaar.

Klap de kopjes uit om de wijzigingen binnen deze formulierset te zien. 

GLA:D Algemene vragenlijsten patiënt intake heup

Er is een hele nieuwe vragenlijst ‘Algemene vragenlijst GLA:D heup patient – Intake’.

De volgende vervallen vragenlijsten zijn op ‘Niet actief’ gezet:

  • Zorgtopics algemene vragenlijst heup patiënt – Intake
  • Zorgtopics algemene vragenlijst heup therapeut – Intake

Er is een hele nieuwe vragenlijst ‘Algemene vragenlijst GLA:D heup patient – Outtake’.

De volgende vervallen vragenlijsten zijn op ‘Niet actief’ gezet:

  • Zorgtopics algemene vragenlijst heup patiënt – Outtake
  • Zorgtopics algemene vragenlijst heup therapeut – Outtak

Er is een hele nieuwe vragenlijst Algemene vragenlijst ‘Zorgtopics vragenlijst heup patiënt – Follow-up’.

De volgende vervallen vragenlijst is op ‘Niet actief’ gezet:

  • Zorgtopics vragenlijst heup patiënt – Follow-up

Er is een hele nieuwe vragenlijst ‘Algemene vragenlijst GLA:D knie patient – Intake’.

De volgende vervallen vragenlijsten zijn op ‘Niet actief’ gezet:

  • Zorgtopics algemene vragenlijst knie patiënt – Intake
  • Zorgtopics algemene vragenlijst knie therapeut – Intake

Er is een hele nieuwe vragenlijst ‘Algemene vragenlijst GLA:D knie patient – Outtake’.

De volgende vervallen vragenlijsten zijn op ‘Niet actief’ gezet:

  • Zorgtopics algemene vragenlijst knie patiënt – Outtake
  • Zorgtopics algemene vragenlijst knie therapeut – Outtake

Er is een hele nieuwe vragenlijst ‘Algemene vragenlijst Zorgtopics vragenlijst knie patiënt – Follow-up’.

De volgende vervallen vragenlijst is op ‘Niet actief’ gezet:

  • Zorgtopics vragenlijst knie patiënt – Follow-up

Er is een hele nieuwe vragenlijst ‘Algemene vragenlijst Zorgtopics vragenlijst knie patiënt – Follow-up’.

De volgende vervallen vragenlijst is op ‘Niet actief’ gezet:

  • Zorgtopics vragenlijst knie patiënt – Follow-up

Dit betekent dat de oude vragenlijst niet meer nieuw toegevoegd kan worden. Bij dossiers waar deze vragenlijsten al is toegevoegd, kan hij gewoon nog worden afgehandeld en geëxporteerd.

De optionele ‘Single leg hoptest’ is in zijn geheel vervallen voor de GLA:D richtlijnen. Daarom zijn de volgende aanpassingen gedaan:

  • het testverslag ‘Single leg hop test (GLA:D)’ is op ‘Niet actief’ gezet en kan niet meer worden toegevoegd;
  • eerder toegevoegd testverslagen blijven in het dossier zichtbaar;
  • de ‘Single leg hop test’ is uit de GLA:D formulierenset verwijderd;
     Alle eigen GLA:D formulierensets moet je hier nog wel op aanpassen!
  • In de GLA:D behandelrichtlijnen is de ‘Single leg hop test’ verwijderd;
    Vanaf het nieuw toevoegen van een GLA:D behandelrichtlijn worden deze tests niet meer opgenomen.

In alle GLA:D behandelrichtlijnen heup en knie is het meetinstrument ‘GPE-DV’ toegevoegd in T1 week 13 en T2 week 52.

Daarnaast is de ‘GPE-DV’ toegevoegd aan de algemene formulierenset heup en knie.

Vanuit Zorgtopics zijn er enkele verduidelijkingen in de HOOS-12 vragenlijst doorgevoerd; deze is daarop aangepast en er is een versienotatie opgenomen.

Vanuit Zorgtopics zijn er enkele verduidelijkingen in de KOOS-12 vragenlijst doorgevoerd; deze is daarop aangepast en er is een versienotatie opgenomen.

Zorgtopics heeft een verkorte variant van de ’30 seconds chair stand test’ uitgebracht. Deze is opgenomen in de GLA:D verslagleggingsrichtlijn.

Het is dus de bedoeling dat voor GLA:D vanaf nu de formulierensets van GLA:D heup en knie worden aangepast: de ’30 seconds chair stand test’ moet voortaan NIET meer uit de richtlijn Meetinstrumenten Intramed worden gehaald, maar vanuit GLA:D.

Vanaf alle nieuw toegevoegde behandelrichtlijnen zal het testverslag ’30 seconds chair stand test’ van Zorgtopics worden gebruikt.