We ontvangen van zorgverzekeraars nog regelmatig signalen dat patiënten problemen ondervinden bij het indienen van hun nota, omdat deze niet correct is opgesteld door de podotherapiepraktijk. In veel gevallen blijkt dat er een onjuiste of verouderde codelijst is gebruikt, wat leidt tot afwijzing of vertraging van de verwerking van de declaratie. Als praktijk ben je verplicht om nota’s mee te geven die voldoen aan de GDS-standaarden. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat zorgverzekeraars de nota weigeren en je patiënt de zorgvergoeding misloopt waar hij of zij wél recht op heeft.
Wat moet je doen?
Controleer en pas je codelijst aan in Intramed, alleen met de juiste instellingen wordt de correcte nota gegenereerd, die de patiënt zonder problemen kan indienen bij de zorgverzekeraar.Om dit te doen ga je via menu naar [Systeem], [Tabellen], [Codelijsten], open hierbij de codelijst(en) waarmee je declareert. Controleer of de codelijst op “Soort codes” op ‘Prestatiecodes’ staat. Staat deze ingesteld op ‘Verrichtingcodes’? Dan dien je een nieuwe codelijst aan te maken met ‘Prestatiecodes’. Vergeet niet om de nieuwe codelijst correct in te stellen, deze toe te voegen aan je contracten, en de juiste tarieven eraan te koppelen.
Indien in de codelijst de ‘Soort codes’ op ‘Prestatiecodes’ is ingesteld dien je de “Soort prestatiecodelijst” aan te passen naar “Podotherapie”.
Zonder deze aanpassing blijven de problemen met nota’s zich voordoen, waardoor patiënten onnodige vertraging oplopen bij de vergoeding van zorg of vergoedingen misloopt. Mochten er nog aanvullende vragen zijn, neem dan telefonisch contact met ons Service Centrum op
Voorkom fouten aan GDS nota’s binnen de podotherapie
- Geplaatst op
- om
