Beste klant,
Intramed versie 10.5 is nu beschikbaar op onze website! Als je niet via Intramed Online werkt, kun je de versie downloaden op onze website. In deze versie vind je weer diverse verbeteringen en vernieuwingen. De belangrijkste onderwerpen van deze update zijn:
- Verbeteringen Intramed web.
- Ondersteuning Oauth bij Microsoft 365 SMTP servers.
- Verbeteringen Declareren.
Meer informatie over deze veranderingen, en diverse kleinere updates die we in deze versie hebben doorgevoerd, vind je in dit bericht!
Zoals gebruikelijk presenteren we de ontwikkelingen van de nieuwe release via een webinar naast de bestaande releasenotes. We laten zien hoe de nieuwe functies werken, hoe je deze kunt vinden en hoe deze vernieuwingen passen in een groter werkproces. Hopelijk kun je zo sneller de nieuwe mogelijkheden implementeren in jouw praktijk. Lijkt het je interessant? Schrijf je in, ook als je nog niet weet of je live aanwezig kunt zijn. Na de uitzending krijg je automatisch de herhaling toegestuurd.
Je kunt de webinars vinden op Webinars – Intramed Expert.
Verbeteringen Intramed web
Voor onze Intramed webapplicatie hebben we met 10.5 weer een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd gebaseerd op de feedback van onze gebruikers. De belangrijkste punten zijn:
- Verbeteringen weergave leeftijd van patiënten.
- Afspraken door kunnen plannen in Intramed web als max aantal of einddatum is bereikt.
- Reserveringen kunnen wijzigen.
Klik hier voor de uitgebreide Intramed web release notes.
Ondersteuning Oauth bij Microsoft 365 SMTP servers
Microsoft is bezig met het uit-faseren van de ondersteuning van alleen gebruikersnaam en wachtwoord (SMTP AUTH) als authenticatiemiddel bij SMTP servers zoals bijvoorbeeld smtp.office365.com, of smtp-legacy.office365.com.
Hun laatste berichtgeving is dat ze begin 2026 stoppen met de ondersteuning hiervan en vanaf dat moment iedereen met een Microsoft 365 SMTP server over gestapt moet zijn op OAuth om e-mails via hun SMTP servers te versturen.
Hiervoor hebben we ervoor gezorgd dat vanaf deze release Intramed ook OAuth bij gebruik van Microsoft 365 SMTP servers ondersteunt.
Indien je wilt overgaan op OAuth kan je dit vanaf nu instellen in de e-mail instellingen. Hier is een optie “Microsoft OAuth” als authenticatiemethode bijgekomen. In de velden Tenant ID en Client ID dien je de gegevens van je Microsoft SMTP server in te stellen. Voor meer informatie hebben we een artikel op onze Intramed Expert pagina geplaatst. Klik hier voor meer informatie.
Let op: We ondersteunen met deze release alleen Oauth voor Microsoft 365 SMTP servers.
Verbeteringen Declareren en retourinformatie
Nieuw scherm om retourinformatie van declaratiebestanden te verwerken
Met 10.5 hebben we een compleet nieuw scherm om retourinformatie van declaratie in te zien en te verwerken ontwikkeld. In dit scherm hebben we vele wensen vanuit onze klanten die we de afgelopen jaren hebben ontvangen toegepast. Met dit nieuwe scherm is het inzien en verwerken van de retourinformatie flink verbeterd om hiermee minder tijd kwijt te zijn.
In tabblad 3. Te verwerken declaraties van het online declareren scherm is nu de knop “Declaratie inzien” beschikbaar waarmee het nieuwe retourinformatiescherm is te openen en waarmee je vanaf deze versie het proces van retourinformatie verwerken kan doorlopen.
Het oude scherm met de retourinformatie is via de knop “Retourinformatie” nog te openen.
Via dit nieuwe scherm kan je alle informatie ophalen van de retourinformatie en retourcodes die Intramed heeft ontvangen en kan je direct dit verwerken in de relevante behandelingen en/of patiënten. Ook hebben we een veelgehoorde wens toegevoegd aan dit venster om aan te geven welke regels je al hebt verwerkt met de kolom “afgehandeld” zodat jij of een collega weet wat er al is aangepast en wat er nog verwerkt moet worden van de declaratieregels.
Automatisch crediteren Niet en Deel-toegekende bedragen
Een tweede verbetering die we hebben doorgevoerd is dat we vanaf deze versie ervoor zorgen dat er automatisch een credit wordt aangemaakt voor niet goedgekeurde en deels goedgekeurde declaratieregels. Hiermee zorgen we ervoor dat u niet voor elke declaratieregels die niet is goedgekeurd of deels is goedgekeurd zelf handmatig een credit moet aanmaken.
Meer informatie over deze wijzigingen in het declaratieproces vind je in de releasenotes. Ook in ons release webinar zullen we uitgebreid stilstaan bij deze wijzigingen. Je kan je hiervoor gratis aanmelden Webinars – Intramed Expert.
Diverse verbeteringen
We hebben verder een aantal verbeteringen doorgevoerd. De belangrijkste verbeteringen lichten we hieronder toe. De volledige lijst kun je vinden in onze releasenotes.
Voorloopnullen BSN worden weer overgenomen vanuit COV via de afsprakenwizard
Als via de COV een BSN wordt overgenomen, werden de voorloopnullen niet meer toegevoegd als het BSN niet de maximale lengte heeft. Dit hebben we met deze release opgelost waardoor deze weer zoals voorheen automatisch worden toegevoegd.
Verbetering performance bij het venster ‘Behandelseries’ met het filter ‘Declareerbaar’ = ‘Nee’
Indien je het venster “Behandelseries” met het filter “Declareerbaar op nee” probeerde te openen duurde dit te lang. Met deze release hebben we een verbetering doorgevoerd zodat de performance van dit venster met dit filter is verbeterd en dit vanaf nu sneller wordt geopend.
Voorkomen dat aanspraakcode in de behandelserie gewijzigd kan worden als er al gedeclareerd is.
Een veelgehoorde wens sinds de invoering van de GDS is dat de aanspraakcode van een behandelserie niet gewijzigd kan worden als er al is gedeclareerd op die behandelserie.
Voor paramedici die gebruik maken van de aanspraakcode moeten alle behandelingen van de behandelserie met dezelfde aanspraakcode worden gedeclareerd. Als dit niet gebeurt worden de behandelingen niet goedgekeurd en zorgt dit voor meer retourinformatie die verwerkt moet worden.
Vanaf deze versie zorgt Intramed er daarom voor dat de aanspraakcode van behandelseries met een paramedische soort prestatiecodelijst niet meer gewijzigd kan worden als er ten minste 1 behandeling of declaratiemoment is gedeclareerd.
Aanpassing Labels Roosterregels
Met deze versie hebben we de labels van een roosterregel gewijzigd om ervoor te zorgen dat beter aansluit op verschillende klantwensen en om ervoor te zorgen dat reserveringen in Intramed web gewijzigd kunnen worden zonder dat dit veel extra handmatig werk is voor de gebruiker.
Voorheen werden de locatie en ruimte na het aanmaken van een reservering automatisch in de tekst van een roosterregel geplaatst. Om te voorkomen dat je bij het wijzigen van de locatie en ruimte elke keer de oude gegevens in de tekst moet weghalen is dit vanaf deze release verbeterd door de locatie en ruimte vanaf deze release automatisch als label te tonen in de agenda. Als je 1 van deze gegevens wijzigt in de reservering wijzigt daarmee het label automatisch mee.
We hebben met een migratie bij deze release ervoor gezorgd dat alle bestaande omschrijvingen waarin alleen de locatie en ruimte stonden automatisch zijn omgezet naar het label zodat je dit niet zelf handmatig hoeft aan te passen.
Nieuwe Intramed versie
In de week van 14 juli worden alle praktijken die met Intramed Online/Compleet werken overgezet naar de nieuwe versie. De klanten die de versie zelf installeren, kunnen deze nu downloaden vanaf onze website.
Ben je een Mac-gebruiker? Vergeet dan niet je workspace te verversen, zodat jij de nieuwste versie kunt gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Team Intramed
We presenteren de nieuwe mogelijkheden niet alleen via de releasenotes, maar ook via een webinar. Je hebt daarmee de mogelijkheid om de nieuwe functionaliteiten in werking te zien. Via deze link kun je je inschrijven voor het webinar. Wanneer je je inschrijft krijg je een link om het webinar te bekijken. Je doet dit op een moment dat voor jou het beste uitkomt!