Hoe kan ik een wijzigingsbericht aan de gemeente sturen?

In sommige gevallen wil de gemeente graag een wijzigingsbericht ontvangen omdat na uitlevering van de toewijzing blijkt, dat er iets verkeerd is toegewezen, of op verzoek van de praktijk gewijzigd moet worden. Dit kan bijvoorbeeld een datum zijn, het volume, een productcode etc. Als je een wijzigingsbericht stuurt, dan kun je de huidige actieve toewijzing laten wijzigen zonder een nieuw verzoek in te dienen.

Wijzigingsberichten kun je vanuit Intramed alleen sturen als de toewijzing van de patiënt op ‘In behandeling’ staat op tabblad 3 van het scherm ‘Berichtenverkeer’. Je moet dus eerst akkoord zijn gegaan met de uitgeleverde toewijzing. Zélfs als je weet dat er iets aan het bericht gewijzigd moet worden. Als als de toewijzing nog op tabblad 2. staat, stuur je ook eerst de toewijzingsbevestiging (JW302) en het start-bericht (JW305) op. Anders kan er geen wijzigingsbericht aangemaakt worden.

Om een wijzigingsbericht te versturen:

  1. Selecteer een bericht bij de betreffende patiënt met status ‘In behandeling’, kies rechts onderin voor de knop ‘Producten wijzigen’.
    Knoppen jeugd GGZ
  1. Je ziet het volgende scherm:
    Scherm jeugd ggz product wijzigen
  2. Bij ‘Reden verzoek’ kies je ‘Verandering clientsituatie’ of ‘Wijziging zorgplan’.
  • Als de wijziging betrekking heeft op de patiënt (oftewel: adres wijziging, wijziging van ouders/verzorgers, leeftijdgrens overschreden etc.) dan kies je hier voor ‘Verandering cliëntsituatie’.
  • Als de wijziging inhoudelijk om de toewijzing gaat (oftewel: Datum, Volume, Productcode etc.) dan kies je hier voor ‘Wijziging zorgplan’.
  1. Maak een keuze en klik op ‘ Volgende’.
  2. In het volgende scherm zie je de producten staan die zijn toegewezen en welke je kunt aanpassen. Klik op het potlood icoontje (Intramed potlood icoon) achter het product om het product te wijzigen.Scherm jeugd ggz product wijzigen 3
  3. Je krijgt nu de mogelijkheid om je wijzigingen in te voeren. In onderstaand voorbeeld wijzigen we het volume van 750 minuten naar 1000 minuten.

  1. Zodra je de wijzigingen hebt ingevoerd, ben je terug in het productenoverzicht. Kies ‘Volgende’ als je geen verdere producten wilt wijzigen en dit wilt afronden.
  2. Je krijgt een samenvatting te zien van alle wijzigingen. Als je hiermee akkoord gaat, klik je op ‘Voltooien’.
    Scherm jeugd ggz product wijzigen 5
  3. Op tabblad ‘3. Behandeling’ staat een wijzigingsbericht (JW317) klaar voor versturen. Dit bericht heeft als status ‘Wijzigingsaanvraag te versturen’.
  4. Om het bericht te versturen, klik je op de knop ‘Berichten versturen’.

Let op: De gemeente heeft tot 5 weken de tijd om te reageren op een wijzigingsbericht, het kan dus in sommige gevallen lang duren voordat er een reactie van de gemeente komt op dit bericht. De status van het product zal in de tussentijd op ‘In onderzoek’ staan.

Omdat het soms lang kan duren voordat een wijzigingsbericht is goedgekeurd, is een andere optie om een Stop-bericht te sturen en een nieuw verzoek in te dienen. Dit proces wordt vaak sneller doorlopen bij de gemeente.