Intramed Expert

Zoek hier
Generic filters

Een of meerdere behandelingen/patiënten komen niet mee in mijn declaratie, waarom niet?

Als een patiënt of behandeling niet mee komt in de declaratie, kan dat meerdere oorzaken hebben. Het is afhankelijk van het type declaratie waar het om gaat: naar de verzekeraar (verzamelstaat), naar de patiënt (opbouwen nota) of naar een instelling.

Voordat je gaat declareren raden we aan om een invoercontrole te doen. Deze start je via menu [Financieel], [Declaraties], [Gegevens controleren en aanvullen]. Klik hier voor meer informatie.

Worden er geen fouten meer gevonden in de gegevenscontrole en de patiënt wordt nog steeds niet gedeclareerd kun je de volgende gegevens controleren.

  • Is de behandeling in de agenda al geboekt? 
  • Is de soort betaler in de behandelserie juist?
    Ga naar menu [Bestand], [Patiënten] en dubbelklik op de patiënt die gedeclareerd moet worden maar niet mee komt. Ga naar tabblad “4. Behandelepisodes” en dubbelklik op de behandelserie van de behandeling die gedeclareerd moet te worden. Controleer in het scherm “Behandelserie” of bij “Soort betaler:” de juiste betaler ingevuld is.

Bij declareren naar verzekeraar of D-pay:

  • Staat de verzekeraar ingesteld op “declareren naar verzekeraar”?
    Ga naar menu [Bestand], [Verzekeraars] en dubbelklik op de verzekeraar van de patiënt die gedeclareerd moet worden maar niet mee komt. Controleer of bij “Declaratie naar:”, “Verzekeraar:” ingevuld is.
  • Is er een juiste polis aanwezig bij de patiënt? 

Alleen D-Pay

  • Is er over de patiënt een nieuwe COV uitgevoerd?
    Voor D-pay is het altijd van belang dat vóór het declareren een COV wordt uitgevoerd.
  • Kloppen alle instellingen van D-Pay?
    Klik hier voor de instellingen van D-Pay.

Mocht een van bovenstaande oplossingen niet werken, kun je altijd contact opnemen met ons Service Centrum.