Welkom op Intramed Expert!
Het kenniscentrum van Intramed

Saldilijst debiteuren

Op de balans treft de boekhouder een totaalbedrag aan bij de grootboekrekeningen voor debiteuren. Bij de afdruk van de balans zal hij dan wel een overzicht willen zien van de debiteuren die bij de jaarovergang nog een bedrag aan je verschuldigd waren.

Dit overzicht toont per debiteur het bedrag dat totaal nog aan declaraties open staat. Het eindbedrag van dit overzicht moet corresponderen met de optelsom van de debiteuren op de balans.

Korte instructie

  1. Klik op menu [Rapporten], [Financieel], [Debiteuren], [Saldilijst…].
  2. Selecteer zo nodig een al bestaande filter- en sortering-instelling (  en klik op een instelling).
  3. Stel zo nodig filters in op tabblad “1. Opties” en “2. Debiteurenposten”.
  4. Stel zo nodig het soort uitvoer in.
  5. Klik op “OK”; het rapport wordt afgedrukt zoals je bij de rubriek “Uitvoer” hebt ingesteld.
  6. Als je bij de rubriek “Uitvoer” hebt gekozen voor “Scherm”, dan kun je zo nodig het rapport alsnog op papier printen, of opslaan als PDF (links onderin het scherm). Klik op  om te printen en op  om te bewaren.
  7. Sluit het scherm (“ESC” of ).

Je kunt specifieke filters instellen door gebruik te maken van filtertekens. 

Je kunt een overzicht afdrukken van het totale openstaande bedrag aan declaraties van een debiteur.

  1. Klik op menu [Rapporten], [Financieel], [Debiteuren], [Saldilijst…].
  2. Selecteer zo nodig een al bestaande filter- en sortering-instelling (  en klik op een instelling).
  3. Stel zo nodig het filter in op tabblad “1. Opties”.

    Veld

    Omschrijving

    Tot en met datum:Typ de datum in tot en met wanneer je een overzicht wil printen of gebruik de kalender via .
  4. Klik op tabblad “2. Debiteurenposten”.
  5. Stel zo nodig filters in op tabblad “2. Behandelingen”.
     Je kunt specifieke filters instellen door gebruik te maken van filtertekens. 

    Veld

    Omschrijving

    Soort debiteur:Klik op  en kies of je de debiteur “Verzekeraar”, “Patient” en/of “Instelling” wil meenemen in het overzicht.
    Debiteur:Klik op  en dubbelklik op de debiteur die je wil meenemen in het overzicht.
  6. Stel zo nodig het soort uitvoer in (zie onderaan deze uitleg).
  7. Klik op “OK”; het rapport wordt afgedrukt zoals je bij de rubriek “Uitvoer” hebt ingesteld.
  8. Als je bij de rubriek “Uitvoer” hebt gekozen voor “Scherm”, dan kun je zo nodig het rapport alsnog op papier printen, of opslaan als PDF (links onderin het scherm). Klik op  om te printen en op  om te bewaren.
  9. Sluit het scherm (“ESC” of ).

Rapportinstellingen bewaren

De ingestelde filters en sortering kun je bewaren voor als je een rapport nogmaals wilt afdrukken.

  1. Je wilt via een rapportscherm een rapport printen.
  2. Stel de gewenste filters en sortering in.
  3. Klik bovenin het scherm op .
  4. Vul de velden in.

    Veld

    Omschrijving

    Geef een naam op waaronder u de instellingen wilt bewaren:Typ hier een naam in, waaronder deze rapportinstellingen moeten worden bewaard.
    Geef je een al bestaande naam op, dan wordt die instelling overschreven. Je krijgt nog wel eerst een bevestigingsvraag.
    Het rapport toegankelijk maken voor alle gebruikers.Kies voor deze optie als je wilt dat alle collega’s deze rapportinstellingen mogen gebruiken.
  5. Klik op “OK”.
 Klik op  om een bewaarde rapportinstelling uit de lijst te verwijderen.Je krijgt nog wel eerst een bevestigingsvraag.

Print en printer instellingen

Onderin een rapportscherm zie je de rubriek “Uitvoer”. Hierin stel je de wijze van printen en de te gebruiken printer in.

  1. Vink in de rubriek “Uitvoer” de velden aan; voor zover van toepassing. Je kunt meerdere mogelijkheden tegelijk aanvinken.


    Optie

    Omschrijving

    SchermHet rapport wordt op het beeldscherm getoond.
    PrinterHet rapport wordt naar de standaard printer gestuurd.
    Opmaken voor printerAls je voor deze optie kiest, worden de opmaakmogelijkheden van de printer gebruikt. Het rapport op je beeldscherm zal meestal minder mooi zijn, omdat de lettertypes van de printer andere tekenafstanden hebben dan de schermlettertypen. Het voordeel is echter dat je vanuit het rapport op het beeldscherm alsnog kunt kiezen om het rapport naar de printer te sturen.
    BestandHet rapport wordt als bestand opgeslagen op de locatie, die je via  achter het veld kiest.
  2. In de rubriek “Informatie” zie je, op welk papierformaat voor dit rapport staat ingesteld en welke printer geselecteerd is.
  3. Kies zo nodig een andere printer: klik op “Printer”.
  4. Vul de velden in de rubriek “Printer” in; voor zover van toepassing.

    Velden

    Omschrijving

    Naam:Selecteer zo nodig een andere printer.
    “Eigenschappen”Klik hierop als je bij de geselecteerde printer nog zaken als kleurendruk, papierkeuze, dubbelzijdig printen etc. wil instellen. Welke mogelijkheden je hebt, is afhankelijk van de geselecteerde printer.
    Naar bestandVink dit aan als je het rapport vanuit dit scherm als bestand wilt printen.
  5. Vul de velden in de rubriek “Afdrukbereik” en “Aantal” in; voor zover van toepassing.


    Veld

    Omschrijving

    AllesDit veld is standaard aangevinkt. Je kunt dit niet wijzigen.
    Aantal exemplaren:Typ hier het aantal exemplaren dat je wilt printen in.
    SorterenKies voor deze optie als je meerdere exemplaren wilt en de exemplaren alvast gesorteerd wilt hebben.
  6. Klik op “OK” om de instellingen te bewaren en het scherm te sluiten.